Presentació del llibre

LAS ALTAS CAPACIDADES EN LA ENCRUCIJADA

El llibre fa un apropament a la interacció que la persona fa amb el seu entorn i que condiciona l’expressió del seu potencial intel·lectual. Més enllà de la definició del concepte “intel·ligència” i “altes capacitats”, hi ha uns components sovint oblidats: el de les condicions de l’entorn que facilita o dificulta  la resposta del subjecte i la personalitat de l’individu  en un marc d’interaccions constants. Això provoca que no sempre veiem el que hi ha i el que hi ha no sempre s’expressa per ser identificat correctament.

Es repassen aquests factors condicionants i activadors dels potencials, des de la pràctica i l’experiència i no tant des de la teoria. El desconeixement és el principal causant de la baixa detecció, i la manca de formació s’afegeix a la poca atenció que rep aquest alumnat.  El llibre parteix dels diversos models interpretatius i concreta fets i situacions reals que ajuden a desmitificar un constructe complex en un medi cultural i social també complex. S’analitzen els diversos perfils en que s’expressa l’alt potencial intel·lectual, la doble excepcionalitat, el biaix de rol entre nens i nenes, els motius de la poca identificació, els interessos dels docents en la formació, el paper de les famílies, tot el catàleg de mesures disponibles d’atenció a l’aula i, finalment, el paper de les xarxes socials.

Les interaccions són moltes i per això es fuig de la simplificació i dels dogmatismes que ens porten a uns estereotips sobre l’alta capacitat massa freqüents en el camp de la psicologia educativa, analitzant-ho tot des de l’experiència, els anys de treball i molta documentació actualitzada. Per això, aquest llibre és útil per aquelles persones interessades en l’educació: famílies, docents i persones que creuen en una pedagogia diferencial i en la igualtat d’oportunitats de nens i nenes a desenvolupar-se segons permetin les seves condicions personals i d’entorn.